unieke etool voor PostNL re-branding

Omnimark heeft de organisatie en coördinatie verzorgd van de gehele rebranding van het voormalige TNT Post wagenpark naar de nieuwe PostNL stijl. Deze rebranding is een direct gevolg van de opsplitsing van TNT N.V. in de aparte beursgenoteerde ondernemingen TNT Express N.V. en PostNL N.V. De coördinatie vergt optimale communicatie, registratie en terugkoppeling naar alle betrokkenen. IT ondersteuning speelt daarbij vanzelfsprekend een belangrijke rol.

We wisten binnen 14 maanden 3.800 bestelwagens, 220 trailers en bakwagens, een 120-tal trekkers en één boot te voorzien van de nieuwe huisstijl. Alles is op tijd en binnen budget uitgerold. En tijdens de verbouwing ging de operatie gewoon door, want gelijktijdig met de re-branding werden ook al zo’n 300 nieuwe voertuigen voorzien van de PostNL huisstijl.

Het projectplan

Planning en afspraken nakomen zijn essentieel in dit soort projecten. “Omnimark maakt waar wat ze beloofd hebben, zowel op hoofdlijnen als in details”, zegt Han Bouman, Group Procurement Manager en tevens verantwoordelijk voor het project. De projectaanpak is gerust vernieuwend te noemen. Aan het begin van het proces hebben we gedurende een periode van zes weken, als tijdelijk expertise verlengstuk van PostNL’s procurement afdeling, de inkoop van alle producten en services verzorgd. Voor de uitvoering hanteerden we moderne technieken, zowel voor de producties als voor de organisatie. En tevens pasten we een strak organisatiemodel toe, waarin een 10-tal onderaannemers continue met elkaar samenwerkten. Alles was realtime inzichtelijk door middel van een speciale etool, waarop alle onderaannemers waren aangesloten. PostNL kon zo het project in detail maar ook op helicopter niveau monitoren.

De logistiek

Vanuit de centrale regierol hebben we voor en met PostNL gewerkt aan een op maat gesneden complexe logistieke operatie. Alle taken zijn door ons centraal georganiseerd, en uitgevoerd met onderaannemers. Zo zijn vervangende voertuigen ingezet voor de PostNL medewerkers, en hebben wij ervoor gezorgd dat de auto’s bij hen werden opgehaald en teruggebracht, en tussentijds werden de auto’s aan- en afgevoerd op de locaties waar de bestickering werd aangebracht. Alles gebeurde vanuit onze centrale controlekamer, waar de projectmanagers dedicated aan PostNL werkten, en wij planningen steeds afstemden op de diverse PostNL business units. “Onze medewerkers hebben geen of nauwelijks “last” gehad van de operatie, en dankzij de strakke opzet is alles binnen budget uitgevoerd”, aldus Bouman.

De Corporate uitstraling en de nazorg

Naast het logistieke aspect was één van de uitdagingen te komen tot een uniforme doorvertaling van het basisdesign (van designbureau VBAT) naar de verschillende soorten en maten voertuigen. Waarbij de complexiteit nog eens werd vergroot door het feit dat PostNL oranje en witte voertuigen heeft. “Het bewaken van de uniforme huisstijl in combinatie met de snelle en complexe operatie, is voor ons van groot belang geweest. Omnimark heeft bewezen dit aan te kunnen”, aldus Han Bouman. Dankzij onze 60-jarige ervaring hebben we hiervoor een maatoplossing weten te creëren, en de design vertalingen (de centrale projectdocumentatie) worden inmiddels ook al ingezet voor onze online schadeherstel etool OmniLink, waarvan schadeherstellers en leasemaatschappij gebruik maken voor PostNL.

Omnimark neemt de zorg van de klant graag uit handen. Door samenwerking en onze ervaring waren we in staat maatwerk te leveren, hetgeen ook leidde tot kostenbesparingen voor PostNL. Han Bouman : “PostNL zocht een betrouwbare partij die alles kon handlen. In combinatie met hun ervaring kwamen we op Omnimark uit.”

 

PostNL

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?

Vul hieronder uw gegevens in