Heineken
100% Zero Emission

oktober 2014 In 2010 startte HEINEKEN wereldwijd de duurzaamheidsstrategie 'Brewing a Better Future'. Deze strategie heeft als doel om in 2020 de 'groenste' brouwer ter wereld te zijn en richt zich op de vier focus gebieden waar HEINEKEN het grootste verschil kan maken.

HEINEKEN heeft een convenant met de overheid getekend om tussen 2009 en 2020 te komen tot een substantiële verbetering van de energie-efficiëntie, de zogenaamde ‘Energie Efficiency Plannen’. HEINEKEN wil onder het mom van ‘Green Distribution’ energiezuinige en/of klimaat neutrale transportstromen realiseren.

Transport van grondstoffen, goederen en Bier tussen de verschillende locaties maken onderdeel uit van het business model van Heineken. Daarbij streeft men naar 20%  reductie van de CO2-emissie. Bovendien wordt gezocht naar mogelijkheden om stappen voorwaarts te maken in duurzaamheid m.b.t. het vervoer per vrachtwagen. Niet alleen vermindering van transportbewegingen, maar ook meer inhoud vervoeren per Ecotruck zijn daarbij speerpunten in het beleid. Samenwerking met transporteurs die daar ook hun verantwoordelijkheid nemen onderstrepen het doel om de belasting op het milieu en de omgeving te verminderen. Voor de horecadistributie in Nederlandse steden wil de brouwer in 2020 volledig gebruikmaken van 0-emissie transport.

100% Elektrisch Zero Emission

HEINEKEN heeft in samenwerking met Hytruck, G. van der Heijden Distributie B.V. en de Gemeente Rotterdam de grootste elektrische vrachtwagen van Europa ontwikkeld. De 19-tons volledig elektrische vrachtwagen wordt ingezet voor stedelijke distributie in Rotterdam. De vrachtwagen is dankzij het laadvermogen van 9 ton en een bereik tot 200 km uitermate geschikt voor stedelijke distributie. De brouwer neemt in de toekomst meer elektrische vrachtwagens van Hytruck in gebruik in Rotterdam en Amsterdam. In 2020 willen we in alle steden gebruikmaken van elektrisch transport”, aldus Jeroen Corver, directeur HEINEKEN Groothandel.

100% PVC-vrij, oplosmiddelen-vrij en VOS-vrij

Omnimark produceerde en installeerde het unieke ontwerp voor deze vrachtwagen op een nieuw door 3M  ontwikkelde decoratiefolie. Deze folie is 100% PVC vrij wat betekent dat het na gebruik geen schadelijke uitstoot veroorzaakt voor het milieu. Het beeld is digitaal geprint op een EFI Vutek GS3250LX printer. Daarbij worden milieuvriendelijke inkten gebruikt die geen oplosmiddelen bevatten en dus ook geen schadelijke uitstoot produceert. De inkten zijn VOS-vrij (Vluchtige Organische Stoffen). Omdat er geen geur vrijkomt is dat tevens prettig voor de print operator. Dit product concept voorziet indirect in de behoefte van HEINEKEN naar een bewuster inzet van minder milieubelasstende materialen en methoden. Daarmee willen wij ook als toeleverancier in de keten onze verantwoordelijkheid nemen.

Over de ambities van Heineken lees meer

Heineken 100% elektrisch

100% oplosmiddelenvrij en de milieu ambities van Omnimark

lees meer

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?

Vul hieronder uw gegevens in